Temat, w którym gubią się wszyscy, w głównej mierze przez zmieniane stosunkowo niedawno i nie do końca przejrzyste przepisy, ale spróbujemy go Wam przybliżyć.
Przyczepy kempingowe dzielą się na przyczepy lekkie – o DMC nieprzekraczającej 750 kg, oraz na te z wagą powyżej. W tym miejscu warto pochylić się nad enigmatycznym dla niektórych określeniem DMC. Jest to nic innego, tylko dopuszczalna masa całkowita pojazdu, w tym przypadku przyczepy- wartość określona w dowodzie rejestracyjnym, podana w kilogramach) – oznacza masę własną przyczepy wraz z maksymalnym dopuszczalnym obciążeniem. Aby holować przyczepę lekką wystarczy nam prawo jazdy kategorii B. Umożliwia ono ich posiadaczom kierowanie tzw. zespołem pojazdów o masie do 4250 kg (masa całkowita pojazdu do 3500 kg, plus ciężar przyczepki 750 kg). Jednakże niewiele przyczep mieści się w kategorii lekkich.
Jak więc stanowią przepisy, gdy mamy prawo jazdy B, a przyczepa waży ponad 750 km? Tu sprawa się komplikuje. Otóż można taki zestaw prowadzić, pod warunkiem, że DMC całego zestawu (auto + przyczepa) nie przekroczy 3500 kg. Jest to o tyle mało życiowe, że często już waga samego pojazdu holującego-np. furgonu, wykorzystuje ten limit wagowy. DMC auta znajdziemy pod polem F.1 w dowodzie rejestracyjnym, natomiast to, jaką przyczepę może ono holować pod polem Q.1. DMC przyczepy natomiast będzie podane w dokumentach przyczepy. Wszystkie pozostałe przypadki wymagają już prawa jazdy B+E (tu już
niezbędny jest i kurs i egzamin). Ponadto przyczepa powyżej 750 kg
zawsze musi być wyposażona w hamulec najazdowy. Długość zespołu (auto +
przyczepa) nie może w żadnym wypadku przekroczyć 18,75 m długości.
Istnieje też od 2014 roku nowy typ uprawnienia – kategoria B96 (zdobywana bez kursu, tylko sam egzamin), które pozwala na kierowanie zespołem pojazdów do 4250 kg, niezależnie od wagi przyczepki, z tym, że auto holujące musi mieć o 33% większą masę od holowanej przyczepy.
Copyright © All rights reserved. Project by Born4Code